Paydaşlar



   Paydaşlar, kuruluşun ürün ve hizmetleri ile ilgisi olan, kuruluştan doğrudan veya dolaylı, olumlu ya da olumsuz yönde etkilenen veya kuruluşu etkileyen kişi, grup veya kurumlardır.
Paydaş kavramı kendi içinde üçe ayrılır:
  • iç paydaşlar
  • dış paydaşlar
  • müşteriler
İç Paydaşlar

   Kuruluştan etkilenen veya
kuruluşu etkileyen kuruluş 
içindeki kişi, grup veya (varsa) 
ilgili/bağlı kuruluşlardır.Kuruluşun çalışanları, yöneticileri ve kuruluşun bağlı olduğu bakanlık, iç paydaşlara örnektir.


  1. Onursal başkan
  2. Hissedarlar
  3. Lojistik firmalar
  4. Şirket içi çalışanlar
  5. İnsan kaynakları
  6. Halkla ilişkiler
  7. Çalışanların aileleri
   Kuruluştan etkilenen veya kuruluşu etkileyen kuruluş dışındaki kişi, grup veya kurumlardır. Kuruluş faaliyetleriyle ilişkisi olan diğer kamu ve özel sektör kuruluşları, kuruluşa girdi sağlayanlar, sendikalar, ilgili sektör birlikleri dış paydaşlara örnek olarak verilebilir.
  1. Bakanlıklar
  2. Yasalar
  3. Denetçiler
  4. Yazılı, görsel, sosyal medya
  5. Gıda endüstrsi
  6. Sosyal sorumluluk projeleri
  7. Reklam ajansları
  8. Müşteriler
  9. İMKB
Müşteriler (Yararlanıcılar):
   Kuruluşun
ürettiği ürün ve hizmetleri alan, 
kullanan veya bunlardan 
yararlanan kişi, grup veya
kurumlardır. 
Müşteriler dış paydaşların alt kümesidir.

Paydaş Analizinin Faydaları
  •  Etkili iletişimin sağlanması,
  • Paydaşların görüş ve beklentilerinin tespit edilmesi,
  • Olası risklerin belirlenerek buna uygun stratejilerin geliştirilmesi,
  • Kuruluşun GÜÇLÜ VE ZAYIF YÖNLERİ hakkında fikir edinilmesi,
  • Hangi aşamada katkı sağlanacağının tespit edilmesi,
  • Stratejik planın sahiplenilmesi ve planın uygulanma şansının artması.